Vydaná objednávka slúži na evidenciu tovaru a služieb objednaných u dodávateľa.
Objednávka sa vystavuje na tovar a služby, ktoré máte v dohľadnej dobe v úmysle zakúpiť od vášho dodávateľa.
V poli Forma úhrady sa zadáva forma, ktorou má byť za objednávku zaplatené. Na novom doklade sa ako predvolená forma úhrady nastaví forma uvedená v agende Nastavenie dokladov v poli Forma úhrady v ostatných agendách.
V prípade, že je doklad s formou úhrady hotovosť, zaokrúhľuje sa celková čiastka dokladu na 5 centov. Táto funkčnosť je podmienená aj dátumom vystavania - dátum musí byť rovný, alebo vyšší ako 01.07.2022 (od tohto dátumu nadobudla účinnosť novela zákona o cenách).
Položku je možné na doklad zadať priamym zápisom alebo výberom položky z cenníka. Priamo z dokladu je taktiež možné do cenníka pridať novú položku. Detailné informácie k práci s položkou na doklade sú uvedené na stránke Položky dokladu.
Objednávky nevytvárajú skladový pohyb.
V poli Dodané na položke objednávky je uvedené množstvo, ktoré už bolo z celkovo objednaného vybavené prijatou faktúrou.
Na každej objednávke je nutné uvádzať dodávateľa. Bližšie informácie o tom, ako na doklad vložiť dodávateľa, resp. ako aktualizovať údaje o dodávateľovi na doklade, sa dočítate v kapitole Práca s adresou na doklade, uvedenej v popise agendy Adresár.
Vytvorenie objednávky v cudzej mene a popis práce s cudzou menou v aplikácii mPOHODA je uvedená v kapitole Cudzia mena.
Popis základných funkcií pre vytvorenie nového záznamu, uloženie záznamu, zmazania, zaokrúhlenia dokladu a pod. sú popísané v kapitole Všeobecné funkcie.
Do aplikácie mPOHODA je možné importovať aj vydané objednávky vystavené v programu POHODA. Na strane aplikácie mPOHODA sú tieto záznamy iba na čítanie, možno k nim však vystaviť prijatú faktúru.
V prípade ručnej úpravy čiastky DPH na položke vydanej objednávky dôjde pri prenose do prvej prijatej faktúry aj k prenosu tejto upravenej čiastky. Pri prípadnom prenose objednávky do ďalších prijatých faktúr už k prenosu ručne upravenej čiastku DPH dochádzať nebude. Čiastku je následně potrebné upraviť ručne podľa prijatej prijatej faktúry od dodávateľa.
Poznámky slúžia k uvedeniu doplňujúcich údajov súvisiacich s vytvoreným dokladom. Poznámka sa synchronizáciou prenáša spolu s objednávkou do programu POHODA.
Poznámka zapísaná v prvej časti sa zobrazuje na tlačovej zostave Vydaná objednávka. Poznámka interná je určená k zaznamenaniu doplňujúcich údajov slúžiacich pre interné potreby firmy.
Na záložke Doklady je uvedený odkaz na zviazaný doklad, ktorým je v prípade vydanej objednávky prijatá faktúra, do ktorej bola objednávka prenesená.
V záhlaví záložky sa zobrazuje počet dokladov, na ktoré má doklad väzbu.
Na záložke História je zobrazený prehľad udalosti týkajúcich sa daného záznamu. Teda kedy bol záznam vytvorený, kto ho editoval, kedy bol synchronizovaný.
Vydanú objednávku je možné vybaviť prenosom položiek z objednávky do prijatej faktúry. Prenesené množstvo položky sa na objednávke uvádza v poli Dodané.
V závislosti na tom, koľko je z celkového objednaného množstva prenesené do iného dokladu nadobúda objednávka jeden z piatich stavov. Stav objednávky je vidieť v hlavnom zozname objednávok v stĺpci Stav a ďalej je uvedený na detaile záznamu v poli Stav objednávky.
Ikona | Názov stavu | Popis |
---|---|---|
Nevybavená objednávka po dátume vybavenia | Nová objednávka, ktorá ešte nebola prenesená do prijatej faktúry a zároveň už vypršala lehota, do kedy bolo nutné objednávku vybaviť. | |
Nevybavená objednávka | Nová objednávka, ktorá ešte nebola prenesená do prijatej faktúry a zároveň nevypršala lehota, do kedy bolo nutné objednávku vybaviť. | |
Čiastočne vybavená objednávka | Časť položiek z objednávky už bola prenesená do prijatej faktúry. | |
Vybavená objednávka | Všetky položky objednávky boli prenesené do prijatej faktúry alebo bol stav Vybavené na nedodanej objednávke nastavený užívateľom. Vybavenú objednávku nie je možné ďalej upravovať. | |
Trvalý doklad | Objednávku je možné opakovane prenášať do prijatých faktúr. Pri objednávke sa nezaznamenáva dodané množstvo. |
Nabehnutím na ikonu indikujúcu stav objednávky v hlavnom zozname objednávok, sa zobrazí slovné označenie stavu objednávky. Ak je na objednávke zadaný požadovaný dátum dodania, potom sa navyše zobrazí aj tento údaj.
Prenos objednávky do prijatej faktúry je možné vyvolať buď priamo nad objednávkou z hlavného zoznamu objednávok alebo z detailu objednávky, alebo je to možné vyvolať z dokladu, do ktorého majú byť položky objednávky vložené.
Pokyn k prenosu položiek z prijatej objednávky do prijatej faktúry vyvoláte kliknutím na ikonu
na detaile objednávky alebo ikonu , resp. v zozname vydaných objednávok.Do prijatej faktúry sa vložia doposiaľ nevyfakturované položky vydanej objednávky, teda rozdiel medzi hodnotami uvedenými na vydanej objednávke v poliach Množstvo a Dodané. Vytvorením prijatej faktúry dôjde k zaznámeniu skladového pohybu naskladnenia.
Ak chcete preniesť do prijatej faktúry iba časť objednávky, upravte na prijatej faktúre prenesené množstvo položky alebo celú položku odstráňte.
Prijatá faktúra je vytvorená v mene vydanej objednávky.
Forma úhrady použitá na objednávke sa prenáša aj do prijatej faktúry.
Vytvorený doklad skontrolujte a uložte. Objednávka je s prijatou faktúrou previazaná cez záložku Doklady.
Ak je po prenose dodané množstvo na objednávke menšie než objednané, potom zostane objednávka v stave čiastočného vybavenia. V prípade, že je všetko dodané, zmení sa stav objednávky na Vybavená. Pri objednávke typu Trvalý doklad sa stav nemení.
Synchronizáciou vytvoreného dokladu do programu POHODA dôjde k previazaniu dokladu a objednávky, taktiež na strane programu POHODA.
Ďalšou možnosťou vykonania vybavenia objednávky je vyvolať prenos priamo nad prijatou faktúrou. Postup zobrazenia zoznamu nevybavených objednávok a ich prenos do dokladu je uvedený na stránke Prijaté faktúry.
V prípade zrušenia objednávky dodávateľom, neodobrania všetkých objednaných položiek alebo v iných obdobných prípadoch je možné objednávke nastaviť stav Vybavená ručne. Tento stav vyberte zo zoznamu pole Stav objednávky na detaile objednávky.
Vybavenú objednávku nie je možné následne upravovať a nebude sa ponúkať ani na prenos do prijatej faktúry.
V hlavnom zozname vydaných objednávok vďaka farebným ikonám stavov prenosu rýchle zistíte, či bola objednávka vložená do přijatej faktúry a či bolo vyskladnené či vyfakturované všetko objednané množstvo, alebo či iba časť množstva.
Kliknutím na príslušnú ikonu vám v závislosti od aktuálneho stavu prenosu systém ponúkne vytvorenie prijatej faktúry pre vybavenie objednávky alebo otvorenie naviazaných prijatých faktúr.
Ikona | Názov stavu | Popis |
---|---|---|
Vytvorenie novej prijatej faktúry z objednávky | K objednávke zatiaľ nebola vytvorená žiadna prijatá faktúra. Kliknutím na ikonu sa vyvolá povel pre vytvorenie novej prijatej faktúry. | |
Faktúra prijatá na časť objednávky | Časť objednávky už bola dodaná prostredníctvom prijatej faktúry. Kliknutím na ikonu systém ponúkne vytvorenie novej prijej faktúry alebo otvorí zviazané faktúry. | |
Faktúra prijatá na časť objednávky, ďalšiu faktúru už nie je možné vystaviť | Časť objednávky už bola prenesená do prijatej faktúry, ale ďalšiu faktúru už nie je možné vytvoriť, pretože objednávka má stav Vybavená. Kliknutím na ikonu systém ponúkne otvorenie zviazanej faktúry. | |
Kompletne vytvorená prijatá faktúra | Objednávka už bola komplentne vyfakturovaná. To znamená, že všetky položky objednávky boli vložené do prijatej faktúry. Kliknutím na ikonu systém ponúkne otvorenie zviazanej faktúry. | |
Prijatou faktúru nie je možné vystaviť | Objednávku nie je možné preniesť do prijatej faktúry. Táto situácia nastane v prípade, keď k objednávke nebola zadaná žiadna prijatá faktúra a objednávka je aktuálne v stave Vybavená. |
Synchronizácia vydaných objednávok je obojsmerná. Objednávky vytvorené v aplikácii mPOHODA sa synchronizujú do programu POHODA. Vydaná objednávka označená v programe POHODA príznakom Synchronizácia s mPOHODA sa prenesie do aplikácie mPOHODA.
Do importu do programu POHODA vstupujú všetky vydané objednávky, ktoré majú na detaile dokladu v sekcii Podrobnosti nastavený príznak Synchronizovať doklad a ich synchronizácia zatiaľ neprebehla. Doklady nie je potrebné ich v aplikácii mPOHODA špeciálne označovať pre synchronizáciu.
Postup, ako v programe POHODA označiť vydanú objednávku k synchronizácií a ako synchronizáciu spustiť je uvedený v kapitole Vykonanie synchronizácie.
Vydané objednávky je možné synchronizovať s programom POHODA, rel. 13801.
Číslo zákazky bude prenesené a zviazané iba v prípade, že je zákazka v programu POHODA už zaevidovaná.
Ďalšie podrobnosti o náležitostiach importovaných objednávok sa dozviete v nápovede programu POHODA.
Položky vydanej objednávky, ktoré boli do cenníka aplikácie mPOHODA importované z programu POHODA, sa importujú s väzbou na sklad. Skladový pohyb nevytvárajú. Ostatné položky sa importujú ako textové.
Pokiaľ je objednávka na strane aplikácie mPOHODA prenesená do prijatej faktúry, synchronizáciou údajov dôjde k previazaniu dokladu s danou vydanou objednávkou aj v programu POHODA. Na položkách objednávky sa zaznamená prenesené množstvo a v prípade celkového vybavenia objednávky sa jej nastaví stav Vybavená aj v programu POHODA.
Na synchronizáciu je možné v programe POHODA označiť iba objednávky, ktoré nemajú príznak Vybavené.
Vydané objednávky exportované z programu POHODA do aplikácie mPOHODA nie je možné v aplikácii upravovať - sú iba na čítanie.
Objednávky určené k synchronizácii odporúčame vytvárať s položkami.
Zmeny na synchronizovaných, importovaných i exportovaných, objednávkach je potrebné vykonať v programe POHODA. Vykonaním synchronizácie údajov následne dôjde k aktualizácii údajov aj na strane aplikácie mPOHODA.
Ak sa zruší na strane programu POHODA príznak Synchronizácia s mPOHODA alebo sa objednávka vymaže, dôjde pri následnej synchronizácii údajov k jej zmazaniu aj v aplikácii mPOHODA, za predpokladu, že objednávka nemá v aplikácii mPOHODA väzbu na vydanú faktúru alebo výdajku.